7 rad z praxe jak mít strategii firmy která Vás zaručeně dostane tam, kam si zasloužíte.

Na základě skutečných událostí.

 

  1. NEURČITOST

Snažte se o co největší neurčitost. Mlžení a vágní formulace jsou Vašimi klíčovými spojenci v každodenní bitvě o Vaše přežití ve firmě. Jak máte vědět co ta masa nešťastníků jako jsou zákazníci, zaměstnanci, majitelé, okolí Vaší společnosti chce a co bude chtít během 3 až 5 let? Máte snad křišťálovou kouli? A pořád chtějí něco jiného. Koho to zajímá, že?

Když bude Vaše strategie popsána jako velkolepé proroctví, tak máte jistotu, že se téměř vždy trefíte. Zejména, pokud jedním z Vašich strategických cílů bude zánik Vaší společnosti. A pokud cokoliv (v tomto případě témeř vše) z Vaší strategie nevyjde, tak vždy můžete tvrdit, že jste to tak chtěli, ale ti, co to měli realizovat to nepochopili. Máte vinníky. Strategicky vedete 1:0.

 

  1. CO NEJVĚTŠÍ ÚROVEŇ DETAILU

Alternativou k mlze neurčitosti je posedlost detaily. Udělejte si co nejpodrobnější plán. Přeci víte kolik budete mít vrátných nebo WiFi routerů za 3-5 let, víte úplně přesně kolik bude stát MWh, kolik bude přesně cena Vašeho výrobku. Excel má spoustu řádků, sloupců a hlavně listů v jednom souboru, dejte do něj co nejvíce detailů a hlavně koeficientů, které ukáží jak skvěle to máte naplánované. Díky tabulkovým procesorům můžete plánovat tolik detailů, že to prakticky nebude mít žádný smysl a bude to naprosto nepřehledné. A když to nemá žádný smysl a je to nepřehledné, tak Vám to nikdo nemůže zpochybňovat. Resp může to zkusit, ale jako profíci víte, že ho kdykoliv zesměšníte, protože mu ukážete detail nebo koeficient, kterému provokatér/ka nemůže rozumět.

 

  1. STRATEGICKÉ PROJEKTY. MÁTE JE RÁDI, PROTOŽE PRODĚLÁVAJÍ

Každá dobrá strategie obsahuje projekty, činnosti, produkty, služby a části Vašeho podnikání ve kterých utápíte spousty, ideálně většinu, vydělaných peněz a které byly, jsou a budou ztrátové. Máte je rádi. Nebo je má rád Váš kamarád nebo ta hezká holka z marketingu se kterou občas, no prostě…, řekněme, noříte se do hloubek marketingu… Kdyby nebyly, tak byste se neměli na co vymlouvat proč to nejde a přišli byste o v pořadí již o 86. „brainstorming“, „workshop“, „ focus group“ a další velmi kreativní firemní akce na dané téma. Tyto akce jsou podnětné proto, že na nich můžete volně kecat v pracovní době, máte k tomu občerstvení zdarma a protože většina účastníků tam jde se stejnou motivací jako Vy, tak máte spoustu času podívat se na slevy na internetových obchodech nebo si rezervovat letenku a ubytování na nějaký zajimavý Eurovíkend.

 

  1. ŽÁDNÉ TERMÍNY ANI JMÉNA

Je velmi důležité, aby Vaše strategie kromě cílů a plánů neobsahovala ani termíny plnění ani jména zodpovědných osob. Zejména nikoho z vrcholového vedení společnosti. Co kdyby se náhodou někdo začal zajímat o to, co vlastně jako manažeři a manažerky děláte kromě toho, že si zařizujete rohovou kancelář, vybíráte správný model LCD displeje pro televizi do Vašeho firemního auta a tak…. Když už po Vás někdo chce jména zodpovědných osob, tak úkoly zadejte lidem, kteří je kvůli systému fungování Vaší firmy nemohou splnit a které můžete pak v rámci svých pravomocí vyhodit.

 

  1. NEŠETŘETE PÍSMENY

Každá skvělá strategie má obsahovat pouze slova. Čísla zcela výjimečně, ideálně pouze čísla stránek. Výhodou je, že slova můžete interpretovat podle libosti, a když už Vás nutí přiznat, že Vaše strategie jsou nesmysly, tak se braňte tím, že dotyčná osoba není dostatečně inteligentní ani zkušená aby pochopila Vaši manažerskou/podnikatelskou genialitu. Když už jste opravdu v koutě a Vaše argumentace je neudržitelná, tak se rozbrečte nebo předstírejte srdeční slabost.  A doufejte, že není poblíž nějaký aktivní jedinec s defibrilátorem…

 

  1. STRUKTURA A LOGIKA NENÍ PRO ODVÁŽNÉ

Na rovinu: struktura, logika a fakta jsou pro slabochy, kteří se nedokáži orientovat v chaosu všedních dní a chaosu Vaší strategie. Množství nesmyslů nestrukturovaně natlačených na co nejvíce stránkách exponenciálně zvyšuje pravděpodobnost toho, že ti, kdo mají strategii schváit nebo provádět, dostanou epileptický záchvat, mozkovou příhodu nebo nějakým jiným, méně důstojným způsobem opustí Vaši firmu a Váš život. Ušetříte tím na odstupném a stane-li se to mimo prostory Vaší firmy a mimo pracovní dobu, tak to není ani pracovní úraz.

 

  1. NEJDŮLEŽITĚJŠÍ OSOBA

Vaši klíčovou osobou pro vše co souvisí se strategií, počínaje jejím vypracováním až po realizaci je genderově neutrální osoba SE.

Pamatujte, že strategie SE vypracuje, analyzuje SE stav trhu, Vaší firmy, zdrojů a pod. SE je klíčový i pak. Všimněte si jak často SE dělá i jiné. Projekty SE vypracují, zdroje SE najdou, většinou SE termíny ani výsledky nedodávají, materiál a peníze SE občas/často rozkrade a vůbec celé SE to nějak pokazí…

A proto jste tady, aby SE to napravilo. Nějak SE to řídit musí, ne?

 

Na základě zkušeností si dovolujeme tvrdit, že pokud již aktivně používáte aspoň jedno z výše uvedeného (nedoporučujeme to, ale stejně to tak dělá většina firem), tak Vaše firma je velmi daleko od hodnoty, kterou by mohla mít.

Využíváte-li aktivně 3 a více z uvedených, tak jsme přesvědčeni, že máte 90% jistotu, že budete ve Vaší firmě účastníkem zážitků velmi podobných pocitem volného pádu bez padáku.

 

Velmi si budeme vážit Vašich komentářů a zkušeností.

Víme jak vypracovat a provádět správně strategii a jsme ochotni se s Vámi o naše zkušenosti a znalosti podělit.

Napsat komentář